Gemeentelijke Administratieve Sancties

Wetgevend kader

GAS-wetgeving 24/06/2013

Inleiding

De GAS-wetgeving is een wetgeving die het mogelijk maakt om inbreuken op gemeentelijke reglementen te bestraffen met administratieve sancties. Deze wetgeving is in het leven geroepen om de hoge werklast van de politie te verlichten, aangezien de meeste PV's voor inbreuken op lokale politiereglementen geseponeerd werden. De wetgeving is van toepassing op alle gemeenten in België, en is van toepassing op alle inbreuken op gemeentelijke reglementen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, decreet of ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.

Uitzonderingen

Er zijn enkele uitzonderingen op de GAS-wetgeving. Zo is de wetgeving niet van toepassing op inbreuken op de openbare orde, tenzij deze betrekking hebben op de materiële openbare orde. Ook zijn er enkele gemengde inbreuken waarvoor de GAS-wetgeving niet van toepassing is, tenzij de hogere regelgeving uitdrukkelijk in de mogelijkheid voorziet.

Bevoegdheidsgebied

De gemeenteraad is bevoegd om straffen of administratieve sancties te bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen. De gemeenteraad kan er ook voor kiezen om een algemeen politiereglement aan te nemen dat identiek is voor: 1 politiezone, meerdere politiezones of alle andere politiezones van hun gerechtelijk arrondissement

De mogelijke sancties

Er zijn vier mogelijke sancties die kunnen worden opgelegd voor inbreuken op gemeentelijke reglementen: Administratieve geldboete, administratieve schorsing van een door de gemeente afgeleverde toelating of vergunning, administratieve intrekking van een door de gemeente afgeleverde toelating of vergunning of een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een inrichting. De administratieve geldboete bedraagt maximaal 500 euro voor meerderjarigen en 175 euro voor minderjarigen.

Herhaling

Er is sprake van herhaling wanneer de overtreder reeds werd gesanctioneerd voor eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden voorafgaand aan de nieuwe vaststelling van de inbreuk. De vaststelling van meerdere samenlopende inbreuken op dezelfde reglementen of verordeningen, geeft aanleiding tot één enkele administratieve sanctie, in verhouding tot de ernst van het geheel van de feiten.

Alternatieve maatregelen

Er zijn twee alternatieve maatregelen die kunnen worden opgelegd voor inbreuken op gemeentelijke reglementen: Gemeenschapsdienst en Lokale bemiddeling. De gemeenschapsdienst is een prestatie van algemeen belang, uitgevoerd door de overtreder ten gunste van de collectiviteit. De gemeenschapsdienst mag niet meer dan 30 uur bedragen en moet binnen een termijn van 6 maanden worden uitgevoerd. Lokale bemiddeling kan worden toegepast indien de gemeenteraad dit heeft voorzien en met instemming van de overtreder.

Gemeenschapsdienst

Voorwaarden

Het gemeentereglement moet de mogelijkheid voorzien, de sanctionerend ambtenaar oordeelt of deze alternatieve maatregel al dan niet aangewezen is en de overtreder moet akkoord gaan met de gemeenschapsdienst.

Praktisch

De gemeenschapsdienst is een prestatie van algemeen belang, uitgevoerd door de overtreder ten gunste van de collectiviteit. De gemeenschapsdienst mag niet meer dan 30 uur bedragen en moet binnen een termijn van 6 maanden worden uitgevoerd. Indien de sanctionerend ambtenaar vaststelt dat de gemeenschapsdienst is uitgevoerd, kan geen geldboete meer worden opgelegd. Dit kan bijvoorbeeld een opleiding of een onbetaalde prestatie zijn.

Lokale bemiddeling

Voorwaarden

Lokale bemiddeling kan worden toegepast indien de gemeenteraad dit heeft voorzien en met instemming van de overtreder.

Praktisch

Bij lokale bemiddeling worden de partijen onderhandeld en beslist over de schadeloosheid. Eventueel kan er een maatregel van gemeenschapsdienst worden opgelegd. Indien de sanctionerend ambtenaar vaststelt dat de lokale bemiddeling heeft plaatsgevonden, kan geen geldboete meer worden opgelegd.

Gradaties GAS

Er zijn vier gradaties van GAS-inbreuken: GAS 1, GAS 2, GAS 3 en GAS 4. GAS 1 betreft administratieve inbreuken, zoals zwerfvuil en sluikstorten. GAS 2 betreft lichte gemengde inbreuken, zoals het bedrieglijk wegnemen van een zaak en eenvoudige diefstal. GAS 3 betreft zware gemengde inbreuken, zoals opzettelijke slagen en verwondingen en beledigingen. GAS 4 betreft verkeersinbreuken, zoals parkeren en stilstaan en fietsen in een voetgangerszone.

GAS 1

GAS 1 bevat de administratieve inbreuken, zoals zwerfvuil en sluikstorten.

GAS 2

GAS 2 bevat lichte gemengde inbreuken, zoals het bedrieglijk wegnemen van een zaak en eenvoudige diefstal, het vernielen of beschadigen van grafstenen, monumenten, standbeelden en voorwerpen tot openbare versiering bestemd, het zonder toestemming aanbrengen van graffiti op roerende en onroerende goederen, het opzettelijk beschadigen van andermans onroerende eigendommen, het kwaadwillig omhakken van bomen, het vernielen van landelijke of stedelijke afsluitingen, het opzettelijk beschadigen of vernielen van andermans roerende eigendommen, het zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord, het opzettelijk beschadigen van stedelijke of landelijke afsluitingen, het plegen van feitelijkheden of lichte gewelddaden en het zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen.

GAS 3

GAS 3 bevat zware gemengde inbreuken, zoals opzettelijke slagen en verwondingen, beledigingen en het geheel of gedeeltelijk vernielen of het onbruikbaar maken van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen, met het oogmerk om te schaden.

GAS 4

GAS 4 bevat verkeersinbreuken, zoals parkeren en stilstaan, fietsen in een voetgangerszone en het negeren van een C3-bord.

Vaststellingsbevoegdheid

Met uitzondering van leden van het operationeel kader en de bijzondere veldwachter in het kader van zijn bevoegdheden, die alle GAS 1 t/m 3 kunnen vaststellen, kan GAS 1 vastgesteld worden door gemeenteambtenaren, gemeenschapswachten-vaststeller, provinciale- en gewestelijke ambtenaren, personeel van een intergemeentelijk samenwerkingsverband, personeel van een autonoom gemeentebedrijf en personeelsleden van openbare vervoersmaatschappijen. Personeelsleden van een bewakingsonderneming kunnen enkel een melding doen. De vaststellingen van GAS hebben geen bijzondere bewijswaarde.

Bestemmelingen

De bestemmeling van de vaststelling van de inbreuk hangt af van het soort inbreuk. GAS 1 wordt naar de sanctionerend ambtenaar gestuurd, terwijl GAS 2 en 3 naar de Procureur des Konings worden gestuurd. GAS 1 voor minderjarigen wordt naar de Procureur des Konings gestuurd, terwijl GAS 2 en 3 een afschrift krijgen naar de sanctionerend ambtenaar.

Protocolakkoord

Het protocolakkoord is facultatief, maar dient om de werking tussen de sanctionerend ambtenaar en de Procureur des Konings te verbeteren.

Belangrijkste punten

  • Verschil tussen materiële openbare orde (bevoegd) maar niet voor de morele openbare orde, tenzij deze laatste tot de eerste betrekking heeft
  • Noodzakelijk wegens dat PV's overtredingen op de lokale politiereglementen door hoge werklast bijna altijd geseponeerd werden
  • De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald
  • De uitzondering hierop zijn gemengde inbreuken, en hogere regelgeving die uitdrukkelijk in de mogelijkheid voorziet
  • Non bis in idem principe blijft van tel
  • Gemeenteraden kunnen beslissen om een algemeen politiereglement aan te nemen dat identiek is voor:
    • 1 politiezone
    • Meerdere politiezones
    • Alle andere politiezones van hun gerechtelijk arrondissement
  • Vier mogelijke sancties:
    1. Administratieve geldboete maximum 500 euro meerderjarigen, 175 minderjarigen
    2. Administratieve schorsing van een door de gemeente afgeleverde toelating of vergunning
    3. Administratieve intrekking van een door de gemeente afgeleverde toelating of vergunning
    4. Tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een inrichting (mag worden opgelegd door college van burgemeester en schepenen)
  • Herhaling bestaat wanneer de overtreder reeds werd gesanctioneerd voor eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden voorafgaand aan de nieuwe vaststelling van de inbreuk.
  • De vaststelling van meerdere samenlopende inbreuken op dezelfde reglementen of verordeningen, geeft aanleiding tot één enkele administratieve sanctie, in verhouding tot de ernst van het geheel van de feiten.
  • Er zijn twee alternatieve maatregelen:
    1. Gemeenschapsdienst (sanctionerend)
    2. Lokale bemiddeling (herstelgericht)
  • Voorwaarden hiervoor:
    • gemeentereglement moet de mogelijkheid voorzien
    • sanctionerend ambtenaar oordeelt of deze alternatieve maatregel al dan niet aangewezen is
    • op verzoek of na akkoord van de meerderjarige overtreder
  • Gemeenschapsdienst is een prestatie van algemeen belang, uitgevoerd door de overtreder ten gunste van de collectiviteit, bv een opleiding of onbetaalde prestatie
  • Deze mag niet meer dan 30 uur bedragen, moet binnen een termijn van 6 maand. Indien Sanctionerend Ambtenaar vaststeld dat het uitgevoerd werd, kan geen geldboete meer volgen
  • Lokale bemiddeling kan indien:
    • De gemeenteraad dit heeft voorzien
    • Met instemming overtreder
  • Hier wordt bv schadeloosheid stellen partijen onderhandeld en beslist, eventueel met maatregel gemeenschapsdienst, en non bis in idem
  • Vier soorten GAS:
    1. GAS 1: Administratieve inbreuken
    2. GAS2: lichte gemengde inbreuken
    3. GAS3: zware gemengde inbreuken
    4. GAS4: Verkeer
  • GAS1: bv zwerfvuil, sluikstorten, ..
  • GAS2:
    • Bedrieglijk wegnemen van een zaak en eenvoudige diefstal
    • Vernielen of beschadigen grafstenen, monumenten, standbeelden en voorwerpen tot openbare versiering bestemd
    • Zonder toestemming aanbrengen van graffiti op roerende en onroerende goederen
    • Opzettelijk beschadigen van andermans onroerende eigendommen
    • Kwaadwillig omhakken van bomen
    • Vernielen van landelijke of stedelijke afsluitingen
    • Opzettelijk beschadigen of vernielen van andermans roerende eigendommen
    • Zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord
    • Opzettelijk beschadigen van stedelijke of landelijke afsluitingen
    • Feitelijkheden of lichte gewelddaden
    • Zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen zodat men niet herkenbaar is
  • GAS3:
    • Opzettelijke slagen en verwondingen
    • Beledigingen
    • Gehele of gedeeltelijke vernieling of het onbruikbaar maken van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen, met het oogmerk om te schaden
  • Gas4:
    • Parkeren en stilstaan
    • Fietszone
    • Voetgangerszone
    • C3
  • Met uitzondering van leden van het operationeel kader en de bijzondere veldwachter in het kader van zijn bevoegdheden, die alle GAS 1 t/m 3 kunnen vaststellen, kan GAS 1 vastgesteld worden door:
    • Gemeenteambtenaren
    • Gemeenschapswachten-vaststeller
    • Provinciale- en gewestelijke ambtenaren
    • Personeel van een intergemeentelijk samenwerkingsverband
    • Personeel van een autonoom gemeentebedrijf
    • Personeelsleden van openbare vervoersmaatschappijen
  • Personeelsleden van een bewakingsonderneming kunnen enkel een melding doen
  • Vaststellingen GAS hebben géén bijzondere bewijswaarde
  • Bestemmeling hangt af van soort inbreuk. Gas 1 naar sanctionerend ambtenaar, 2 en 3 naar PdK
  • Gas 1 voor -18 naar PDK, en GAS 2 en 3 krijgt een afschrift naar sanctionerend ambtenaar
  • In principe tussenkomst PDK voor bevestiging sanctionerend ambtenaar (stilzwijgend akkoord)
  • Protocolakkoord: facultatief, maar om werking tussen sanctionerend ambtenaar en PDK te verbeteren