Onthaal

Wetgevend kader

Wet op de geintegreerde politie

PLP 10

KB 17 september 2001

Inleiding

Het onthaal is 1 van de 7 basisfunctionaliteiten van de politie. Het onthaal heeft als functie burgers te woord te staan en hen te helpen met hun vragen of problemen. Het onthaal is fysiek toegankelijk in iedere gemeente en is minimum 12 uur per dag open. Het onthaal heeft verschillende taken zoals het beantwoorden van telefoons/mails, het verstrekken van informatie, het doorverwijzen van burgers, het opnemen van klachten en aangiften, het afleveren van attesten of administratieve documenten van politionele aard en het voeren van radiocommunicatie met de CIC en politiemensen op het terrein.

Oplossingen

Het onthaal heeft verschillende mogelijke oplossingen voor de vragen of problemen van burgers. Het kan een antwoord geven op de vragen van de burgers rechtstreeks, denk hierbij bijvoorbeeld aan de weg wijzen.

Het kan ook relevante informatie verstrekken, zoals bijvoorbeeld het wegwijs maken naar een website waarbij men dingen kan opzoeken.

Het kan burgers ook doorverwijzen, zowel intern als extern. Intern kan het doorverwijzen naar de sociale cel, verkeer, ... Extern kan het doorverwijzen naar de sociale kaart.

Het kan ook een direct gevolg hebben, zoals bijvoorbeeld een proces-verbaal opmaken.

Het onthaal heeft dus een belangrijke functie binnen de politie en is een belangrijke schakel tussen de politie en de burgers.

Toegankelijkheid

Het onthaal is fysiek toegankelijk in iedere gemeente en is minimum 12 uur per dag open. Dit is belangrijk zodat burgers altijd terecht kunnen bij de politie voor hun vragen of problemen.

Indien het onthaal buiten de openingsuren toch bereikbaar dient te zijn, kan er met een doorverwijsknop gewerkt worden naar het CIC.

Taken

Het onthaal heeft verschillende taken. Zo moet het onthaal de telefoons en mails beantwoorden of de burgers te woord staan.

Het onthaal moet relevante informatie verstrekken aan de burgers en hen doorverwijzen indien nodig.

Het onthaal moet klachten en aangiften opnemen en attesten of administratieve documenten van politionele aard afleveren.

Het onthaal moet ook radiocommunicatie voeren met de CIC en politiemensen op het terrein.

Belangrijkste punten

  • Behoort tot 1 van de 7 basisfunctionaliteiten
  • Onthaal heeft als functie burgers te woord te staan
  • Mogelijke oplossingen:
    • Antwoord
    • Doorverwijzing intern (sociale cel, verkeer, ..) of extern (sociale kaart)
    • Direct gevolg (bv PV)
  • Minimum 12 uur per dag fysiek toegankelijk in iedere gemeente
  • Taken onthaalpunt:
    • Beantwoorden van telefoons/mails of het te woord staan van burgers
    • Relevante informatie verstrekken
    • Doorverwijzing
    • Opnemen van klachten en aangiften
    • Attesten of administratieve documenten van politionele aard
    • Radiocommunicatie met CIC en politiemensen op het terrein